Grah – povrće koje morate imati u svom vrtu

0

Grah spada u rod biljaka iz porodice mahunarki, a njihovo sjeme koristi se u prehrambene svrhe. To je jedno od najpopularnijeg, a ujedno i najrasprostranjenije povrće u vrtu, ne zahtijeva posebnu njegu a obilato rađa. Ako ga do sada niste voljeli, definitivno ćete se predomisliti nakon čitanja ovog članka.

Grah je danas neizostavni dio naše prehrane

Grah se izvorno počeo uzgajati u Južnoj Americi gdje su ga Indijanci sadili zajedno s kukuruzom, bundevom i konopljom. Tada su uživali u zelenom i sušenom grahom, a bilo je popularno i njegovo lišće. Vjerojatno je prvi put došao u Europu u šesnaestom stoljeću, a Europljani su ga kultivirali stoljeće kasnije. U srednjem vijeku grah su nazivali mesom siromaha.

Danas je grah nezamjenjiva skupina povrća čija energetska vrijednost sadrži čak 355 kalorija u 100 grama. Ugljikohidrati su od velike vrijednosti – čak 55 posto svih sastojaka u zrnu. Ljuska suhog zrna graha sadrži celulozu i teže je probavljiva. Redovitim konzumiranjem ovog povrća unosimo u naše tijelo hranu bogatom fosforom, magnezijem, kalcijem, željezom i kalijem, kao i natrijem i kalijem koji imaju diuretski učinak. Također je izvor vitamina B, C i D i samim karotenom. Najveći proizvođači graha su Indija, Kina, Indonezija, Brazil i SAD.

Zdravstvene dobrobiti graha

Grah je nezamjenjiva ‘zamjena’ mesu. Istraživanje objavljena u JAMA International Medicine-u 2019. godine dokazala je da konzumiranje većih količina ovog povrća smanjuje rizik od nastanka srčanih bolesti. Drugo istraživanje objavljeno 2017. u International Journal of Molecular Sciences otkrilo je da je grah bogat polifenolima, antioksidansima koji imaju protuupalno djelovanje i pružaju zaštitu od bolesti. U prvom su spomenutom istraživanju, kao i u drugom, uspjeli dokazati da grah smanjuje krvni tlak i smanjuje tjelesnu težinu ako se redovito jede.

Znanstvenici s državnog sveučilišta u američkoj saveznoj državi Colorado proveli su testiranje na šest vrsta graha koje se najčešće koriste i koje se mogu naći na tržištu te mjerili količinu antioksidanta za svaku od tih vrsti. Testiranje je pokazalo da su crveni, šareni i tamnoplavi grah imali i do deset puta više antioksidanata i drugih ljekovitih tvari od bijelog i žutog graha.

Grah je također vrlo zahvalno povrće – zauzima malo više prostora zbog svojih ‘cvjetova’, ali u njegovom plodu moći ćete uživati ​​još dugo. Prilikom sadnje u vrtu poznajemo niski i visoki grah, s tim da se većina vrtlara odlučuje za prvu grupu, jer zauzima znatno manje prostora. Niske sorte graha uglavnom dosegnu i do 60-ak centimetara u visinu, a visoke mogu doseći i tri metra.

Share.

About Author

Comments are closed.