Prehrana bez glutena

0

Život bez glutena nije odabir samo oboljelih od celijakije, nego je sve veći broj osoba koji se iz raznih razloga okreću tome načinu prehrane. Gluten je elastična bjelančevinasta tvar, ne topiva u vodi. Prevedeno s latinskog jezika znači ljepilo. Prirodno se nalazi u pšenici, ječmu, piru, raži, ali se može naći i u puno  proizvoda koji sadrže brašno tih i još nekih žitarica. Zato je važno čitati deklaracije. Ujedno, gluten čini tijesto ljepljivim i elastičnim.

Celijakija

Ne podnošenje glutena se naziva celijakija. Autoimuni poremećaj koji uništava crijevne resice.

Najčešći simptomi koji nastaju kod osobe koja boluje od celijakije su:

  • bolovi u trbuhu
  • proljev
  • naglo mršavljenje
  • umor bez obzira na količinu spavanja
  • nedostatak energije kroz cijeli dan
  • anemija

Osim celijakije mogu se pojaviti i različite vrste alergija na žitarice koje mogu rezultirati sličnim simptomima.

Proizvodi koje treba izbjegavati:

  • pekarski proizvodi
  • kupovni suhomesnati proizvodi
  • jela koja sadrže brašno u funkciji pružanja gustoće, gotova jela
  • mliječni proizvodi sa dodanim brašnom (deserti, pudinzi, sirni namazi, …)
  • slatkiši
  • pivo od ječma

Prehrana bez glutena

Sve veći broj oboljelih od autoimunih bolesti se odlučuje za ovakav način prehrane.

Prva prepreka koja se može pojaviti je cijena. Nužno to ne mora biti tako. Postoji veliki broj namirnica koje ne sadrže gluten, zdrave su i povoljne. Voće, zeleno povrće, jaja, riba, meso, izbor je velik. Potrebno je puno discipline i malo kreativnosti pri osmišljavanju jelovnika. Neka namirnice budu sezonske i svježe. Ujedno dopuštena je konzumacija orašastih plodova.

Tamna čokolada, med i neka vrsta orašastih plodova mogu biti odlična baza za desert. Okušajte se također u samostalnom pripremanju kruha. Odlučan izbor za to je heljdino brašno. Ujedno, od nje možete napraviti i ukusnu domaću tjesteninu. Ako ju izrežete na oblik manjih krpica možete ju koristi kao tjesteninu ili zamjenske mlince.

Riža i kukuruz su također dopušteni, kao i njihovi proizvodi. Možete pripremati zdrave guste juhe od povrća, a umjesto brašna, zgusnite ih manjim unosom vode. Idealne su za hladnije zimske dane. Uvedite zdrave masti i pojačajte unos omega- 3 masnih kiselina. Sve veći je broj restorana koji nude u svojoj ponudi jela bez glutena. Na taj način nećete morati izbjegavati druženja na večerama, iako naglasak treba biti na vlastitoj pripremi obroka.

Do idealne linije bez glutena

Prehrana bez glutena nije za osobe koje žele izgubiti kilograme. Treba imati na umu da može doći do manjka vitamina B i vlakana. Ujedno gluten pomaže pri stvaranju crvenih krvnih zrnaca, a nedostatak može dovesti do anemije. Radije izaberite mediteransku prehranu i povećanu tjelesnu aktivnost. Mršaviti ćete na zdrav način i bolje se osjećati.

Iako nema dokaza da prehrana bez glutena pomaže oboljelima od autoimunih bolesti, izuzev celijakije, pobornici takvog načina prehrane svjedoče o vlastitim benefitima. Pokretniji su, osjećaju se lakšima te ih više ne privlači miris svježih peciva iz pekare.

Nebitno koji razlog Vas motivira na promjenu prehrane uvijek slušajte vlastito tijelo. Niti jedna promjena ne dolazi preko noći. Kod prehrane su potrebne godine kako bi se sve ono loše što se unosilo očistilo iz organizma i zamijenilo dobrim. Budite ustrajni i činite korisne stvari za Vaše tijelo, jer to je jedino mjesto u kome morate živjeti.

Share.

About Author

Comments are closed.